15.7.19
Zadávání veřejných zakázek
15.7.19.1
Příprava nabídky v zadávacím řízení
Mgr. Ing. Michal Bureš
NahoruCo je to zadávací řízení
Zadávací řízení je upraveno v zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (ZVZ). Zadávací řízení (zadávání) je
proces, při kterém zadavatel vybírá nejvhodnější nabídku na plnění veřejné
zakázky. Zadávací řízení je zahájeno odesláním oznámení nebo výzvy zadavatele o
zahájení zadávacího řízení (§ 26 ZVZ) a končí zpravidla uzavřením smlouvy s
vybraným uchazečem. Zadavatel má vedle tohoto vlastního procesu povinnosti,
které musí splnit před zahájením zadávacího řízení, a další povinnosti, které
musí splnit po uzavření smlouvy s vybraným uchazečem.
Účelem zadávacího řízení je uzavření smlouvy s vybraným uchazečem na
plnění veřejné zakázky. Veřejnou zakázkou se podle ZVZ rozumí zakázka
realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli,
jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení
stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle ZVZ,
musí být realizována na základě písemné smlouvy.
Smyslem právní úpravy zadávacího řízení a povinnosti postupovat
podle ZVZ je umožnění soutěže dodavatelů o to, s kým zadavatel uzavře smlouvy
na plnění veřejné zakázky. Zadavatel nesmí žádného z dodavatelů neoprávněně
zvýhodňovat nebo znevýhodňovat a je povinen v zákonem stanoveném rozsahu
zveřejňovat informace o zadávacím řízení. Tento účel je vyjádřen ve třech
zásadách, které jsou zadavatelé povinni dodržovat (§ 6 odst. 1 ZVZ):
-
zásada transparentnosti,
-
zásada rovného zacházení a
-
zásada zákazu diskriminace.
NahoruČlenění náležitostí nabídky
Dokumenty a skutečnosti, které dodavatel musí ve své nabídce uvést
(náležitosti nabídky), se v konkrétních zadávacích řízeních liší, a to ze dvou
hlavních důvodů. Prvním důvodem je, že samotný ZVZ rozlišuje několik druhů
zadávacích řízení (§ 21 odst. 1 ZVZ), přičemž u jednotlivých druhů zadávacích
řízení se požadavky na dokumenty a skutečnosti, které musí dodavatel předložit,
liší. Druhým důvodem je, že část náležitostí je ponechána na uvážení
zadavatele, který si může zvolit, zda je bude požadovat a v jaké podobě.
Z těchto důvodů budou dále popsány náležitosti nabídky u otevřeného
zadávacího řízení, které je používáno nejčastěji, a jednotlivé náležitosti
budou rozčleněny na tyto skupiny:
-
náležitosti, které musí být v nabídce obsaženy vždy,
-
náležitosti, o nichž rozhoduje zadavatel.
Členění náležitostí je dále ovlivněno tím, o jaký typ zadavatele se
jedná. ZVZ rozlišuje dva základní typy zadavatelů, a to veřejného zadavatele a
sektorového zadavatele, a mnohem větší volnost ponechává sektorovému
zadavateli.
Veřejným zadavatelem jsou zejména (§ 2 odst. 2 ZVZ) Česká republika,
státní příspěvková organizace, územní samosprávný celek (obec nebo kraj),
příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný
celek, a jiná právnická osoba, pokud byla založena či zřízena za účelem
uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní
povahu, a je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je
státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný
zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním,
správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
Sektorovým zadavatelem je (§ 2 odst. 6 ZVZ) osoba vykonávající
některou z relevantních činností podle § 4 ZVZ, pokud tuto relevantní činnost
vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo nad touto osobou může
veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv
veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že disponuje většinou hlasovacích práv
sám či na základě dohody s jinou osobou, nebo jmenuje či volí více než polovinu
členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
Relevantními činnostmi podle § 4 ZVZ jsou např. v oblasti
teplárenství výroba tepelné energie, v odvětví elektroenergetiky výroba
elektřiny za účelem poskytování služby veřejnosti a poskytování nebo
provozování přenosové či distribuční soustavy určené k poskytování služby
veřejnosti a v oblasti dopravy činnost související s poskytováním či
provozováním dopravních sítí poskytujících službu veřejnosti a provozování
veřejné autobusové dopravy.
Pro určení, zda konkrétní zadavatel postupuje v určitém zadávacím
řízení podle pravidel stanovených pro veřejného zadavatele nebo pro sektorového
zadavatele, není rozhodující to, zda se jedná o sektorového nebo veřejného
zadavatele, nýbrž to, zda je veřejná zakázka zadávána v souvislosti s
relevantní činností. Z tohoto důvodu podle § 5 odst. 2 ZVZ platí, že:
-
vykonává-li veřejný zadavatel jednu či více relevantních
činností, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového
zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s
výkonem relevantní činnosti,
-
veřejný zadavatel postupuje podle ustanovení ZVZ platných pro
sektorového zadavatele pouze tehdy, pokud předmět veřejné zakázky souvisí
především s relevantní činností vykonávanou veřejným zadavatelem; v opačném
případě nebo pokud nelze objektivně určit, zda předmět veřejné zakázky souvisí
především s výkonem relevantní činnosti, postupuje veřejný zadavatel podle
ustanovení tohoto zákona platných pro veřejného zadavatele,
-
sektorový zadavatel nepostupuje podle ZVZ, pokud předmět veřejné
zakázky souvisí především s jinou jeho činností, než je výkon relevantní
činnosti; v opačném případě nebo pokud nelze objektivně určit, zda předmět
veřejné zakázky souvisí především s výkonem jiné činnosti, postupuje sektorový
zadavatel podle ustanovení ZVZ platných pro sektorového zadavatele.
Z uvedeného vyplývá, že sektorový zadavatel nemusí být veřejnoprávní
osobou, nicméně má natolik specifické postavení (relevantní činnost, kterou
vykonává, není vystavena hospodářské soutěži nebo je na trh omezen přístup), že
po něm ZVZ požaduje, aby veřejné zakázky zadával postupem podle ZVZ.
Dále popsané náležitosti nabídky se s ohledem na specifické
postavení sektorového zadavatele budou vztahovat k veřejnému zadavateli,
přičemž u jednotlivých požadavků bude uvedena případná odchylka pro sektorového
zadavatele.
A. Náležitosti, které musí být v nabídce obsaženy
vždy
V otevřeném zadávacím řízení zahájeném veřejným zadavatelem musí
nabídka vždy obsahovat:
-
doklady prokazující splnění základních kvalifikačních
předpokladů (§ 53 ZVZ),
-
doklady prokazující splnění profesních kvalifikačních
předpokladů (§ 54 ZVZ),
-
čestné prohlášení dodavatele o jeho ekonomické a finanční
způsobilosti splnit veřejnou zakázku [§ 50 odst. 1 písm. c) ZVZ],
-
návrh smlouvy podepsaný uchazečem (§ 68 odst. 2 ZVZ),
-
identifikační údaje uchazeče (§ 68 odst. 2 ZVZ),
-
seznam statutárních orgánů nebo členů statutárních orgánů, kteří
v posledních 3 letech od konce lhůty pro podání nabídek byli v pracovněprávním,
funkčním či obdobném poměru u zadavatele [§ 68 odst. 3 písm. a) ZVZ],
-
seznam vlastníků akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota
přesahuje 10 % základního kapitálu, vyhotovený ve lhůtě pro podání nabídek,
má-li dodavatel formu akciové společnosti [§ 68 odst. 3 písm. b) ZVZ],
-
prohlášení uchazeče o tom, že neuzavřel a neuzavře zakázanou
dohodu podle zvláštního právního předpisu v souvislosti se zadávanou veřejnou
zakázkou [§ 68 odst. 3 písm. c) ZVZ].
Dále ZVZ po formální stránce stanoví, že nabídka v listinné podobě
musí být podána v řádně uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky, na
které musí být uvedena adresa, na niž je možné zaslat oznámení podle § 71 odst.
6 nebo 7 ZVZ. Nabídka v elektronické podobě musí být podána v souladu s
požadavky stanovenými v § 149 ZVZ.
NahoruZákladní kvalifikační předpoklady
K prokázání splnění základních kvalifikačních předpoklad ů
musí dodavatel předložit:
-
čestné prohlášení,
-
výpisy z evidence Rejstříku trestů,
-
potvrzení příslušného finančního úřadu,
-
potvrzení příslušné okresní správy sociálního zabezpečení.
Tyto doklady nesmějí být starší 90 dnů ke dni podání nabídky.
Sektorový zadavatel je oprávněn stanovit jakékoliv objektivní
požadavky, které umožňují objektivní posouzení kvalifikace dodavatele (§ 63
odst. 1 ZVZ). Sektorový zadavatel tedy obecně není vázán požadavky na
kvalifikaci upravenými v § 50 a násl. ZVZ pro veřejného zadavatele. Z toho
vyplývá, že pokud sektorový zadavatel výslovně nějaký požadavek na kvalifikaci
v zadávací dokumentaci nestanoví, dodavatel příslušný kvalifikační předpoklad
není povinen prokazovat. Z tohoto obecného pravidla však existují výjimky:
-
požaduje-li sektorový zadavatel prokázání splnění požadavků na
kvalifikaci odpovídajících některému kvalifikačnímu předpokladu podle § 53
odst. 1 ZVZ, je povinen požadovat k prokázání splnění těchto požadavků doklady
podle § 53 odst. 3 ZVZ,
-
zadává-li veřejný zadavatel veřejnou zakázku v souvislosti s
výkonem relevantní činnosti, je povinen v zadávacím řízení požadovat prokázání
splnění základních kvalifikačních předpokladů podle § 53 odst. 1 písm. a) a c)
ZVZ.
Prokázání splnění základních kvalifikačních předpokladů může být
nahrazeno výpisem ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Veřejný zadavatel
nicméně vedle tohoto výpisu může požadovat rovněž předložení dokladů
prokazujících splnění kvalifikace podle § 53 odst. 1 písm. f) až h) ZVZ, pokud
si toto právo vyhradil v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení.
Prokázání splnění základních kvalifikačních předpokladů může být také nahrazeno
certifikátem vydaným v rámci systému certifikovaných dodavatelů.
U podlimitní veřejné zakázky obecně platí, že splnění základních
kvalifikačních předpokladů prokazuje dodavatel předložením čestného prohlášení.
Z obsahu čestného prohlášení musí být zřejmé, že dodavatel splňuje příslušné
základní kvalifikační předpoklady požadované veřejným zadavatelem. Veřejný
zadavatel může v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení stanovit
povinnost dodavatele prokázat splnění základních kvalifikačních předpokladů
doklady uvedenými v § 53 odst. 3 ZVZ, popřípadě povinnost prokázat těmito
doklady splnění některých základních kvalifikačních předpokladů.
NahoruAd 1) Čestné prohlášení
Čestným prohlášením se prokazují základní kvalifikační předpoklady
uvedené v § 53 odst. 1 písm. c) až e) a g), i) až k) ZVZ a částečně základní
kvalifikační předpoklad uvedený v § 53 odst. 1 písm. f) ZVZ. Obvyklý postup je
takový, že dodavatel při přípravě čestného prohlášení použije přesné znění
dotčených základních kvalifikačních předpokladů.
NahoruAd 2) Výpisy z evidence Rejstříku trestů
Výpisy z evidence Rejstříku trestů se prokazují základní
kvalifikační předpoklady uvedené v § 53 odst. 1 a) a b) ZVZ.
Není nutné, aby výpis z evidence Rejstříku trestů byl zcela bez
záznamu, ale stačí, když v něm nebude uvedeno odsouzení za trestné činy
obsažené v uvedených ustanoveních. Je-li dodavatel právnickou osobou, musí být
výpisy předloženy jak za právnickou osobu, tak za všechny statutární orgány,
příp. všechny členy statutárního orgánu, jedná-li se o kolektivní statutární
orgán. Dále je nutné, aby bezúhonnost ve vztahu k dotčeným trestným činům byla
splněna jak ve vztahu k území České republiky, tak k zemi sídla, místa
podnikání či bydliště dodavatele. Ve vztahu k území jiného státu se předkládá
místo výpisu z evidence Rejstříku trestů doklad stanovený právním řádem
příslušného státu. Pokud by takový doklad vydáván nebyl, předloží dodavatel
čestné prohlášení.
V případě člena statutárního orgánu, který má bydliště v zahraničí,
není jednotný názor, zda musí být předložen doklad i ve vztahu k území státu,
ve kterém má člen statutárního orgánu bydliště. Doslovný gramatický výklad
poskytuje odpověď zápornou, naopak teleologický výklad dává odpověď kladnou.
Proto doporučujeme, aby dodavatel předložil doklad odpovídající výpisu z
evidence Rejstříku trestů i ve vztahu k území státu, ve kterém má člen
statutárního orgánu bydliště.
NahoruAd 3) Potvrzení příslušného finančního úřadu
Potvrzením příslušného finančního úřadu dodavatel prokáže, že nemá v
evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky [§ 53 odst. 1 písm. f) ZVZ].
Absence daňových nedoplatků musí být splněna jak ve vztahu k České
republice, tak ve vztahu k zemi sídla, místa podnikání či bydliště dodavatele.
Ve vztahu k území jiného státu zahraniční dodavatel předkládá místo potvrzení
příslušného finančního úřadu doklad stanovený právním řádem příslušného státu.
Pokud by takový doklad vydáván nebyl, předloží zahraniční dodavatel čestné
prohlášení.
Ad 4) Potvrzení příslušné okresní správy sociálního
zabezpečení
Potvrzením příslušné okresní správy sociálního zabezpečení dodavatel
prokáže, že nemá nedoplatek na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a
příspěvku na státní politiku zaměstnanosti [§ 53 odst. 1 písm. h) ZVZ].
Absence uvedených nedoplatků musí být splněna jak ve vztahu k České
republice, tak ve vztahu k zemi sídla, místa podnikání či bydliště dodavatele.
Ve vztahu k území jiného státu zahraniční dodavatel předkládá místo potvrzení
příslušné okresní správy sociálního zabezpečení doklad stanovený právním řádem
příslušného státu. Pokud by takový doklad vydáván nebyl, předloží zahraniční
dodavatel čestné prohlášení.
NahoruProfesní kvalifikační předpoklady
K prokázání, že splňuje profesní kvalifikační předpoklady,
musí dodavatel předložit (§ 54 ZVZ):
-
výpis z obchodního rejstříku, pokud je v něm zapsán, či výpis z
jiné obdobné evidence, pokud je v ní zapsán,
-
doklad o oprávnění k podnikání podle zvláštních právních
předpisů v rozsahu odpovídajícím předmětu veřejné zakázky, zejména doklad
prokazující příslušné živnostenské oprávnění či licenci,
-
doklad vydaný profesní samosprávnou komorou či jinou profesní
organizací prokazující jeho členství v této komoře či jiné organizaci, je-li
takové členství nezbytné pro plnění veřejné zakázky na služby podle zvláštních
právních předpisů,
-
doklad osvědčující odbornou způsobilost dodavatele nebo osoby,
jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje, je-li pro plnění
veřejné zakázky nezbytná podle zvláštních právních předpisů.
Dodavatel předkládá z uvedených dokladů pouze ty, které z povahy
věci přicházejí v úvahu. Např. není-li dodavatel zapsán v obchodním rejstříku
či jiné obdobné evidenci, doklad uvedený pod písmenem a) nepředkládá. Pro
plnění většiny veřejných zakázek není nutné členství v profesních organizacích,
a proto doklad uvedený pod písmenem c) nemusí být u většiny zadávacích řízení
předkládán. Dokladem uvedeným pod písmenem d) jsou např. osvědčení a
certifikáty o zkouškách vyžadované zvláštními zákony.
Upozorňujeme, že zadavatelé zpravidla při vymezení kvalifikačních
předpokladů neuvádějí, jaké konkrétní doklady podle § 54 písm. b) až d) ZVZ
jsou vyžadovány, a je plně na bedrech dodavatele, aby sám posoudil, jaké
doklady musí předložit.
Obdobně jako bylo uvedeno u základních kvalifikačních předpokladů,
také u profesních kvalifikačních předpokladů platí, že sektorový zadavatel je
oprávněn stanovit jakékoliv objektivní požadavky, které umožňují objektivní
posouzení kvalifikace dodavatele (§ 63 odst. 1 ZVZ).
Prokázání splnění profesních kvalifikačních předpokladů může být
nahrazeno výpisem ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů nebo certifikátem
vydaným v rámci systému certifikovaných dodavatelů.
NahoruEkonomická a finanční způsobilost
Dodavatel je podle § 50 odst. 1 písm. c) ZVZ povinen předložit
čestné prohlášení o své ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou
zakázku. Dodavatel musí prohlásit, že je ekonomicky a finančně způsobilý, a
musí toto prohlásit ve vztahu ke konkrétní veřejné zakázce.
Obdobně jako bylo uvedeno u základních kvalifikačních předpokladů,
také u ekonomické a finanční způsobilosti platí, že sektorový zadavatel je
oprávněn stanovit jakékoliv objektivní požadavky, které umožňují objektivní
posouzení kvalifikace dodavatele (§ 63 odst. 1 ZVZ). Sektorový zadavatel proto
může požadovat např. předložení dokumentů uvedených v již zrušeném § 55
ZVZ.
Pokud není dodavatel schopen z objektivních důvodů prokázat splnění
části kvalifikace…